^Do G鏎y

Rok duszpasterski

Czytania liturgiczne

Licznik odwiedzin

 

 


Wydarzenia w parafii...

Serdecznie witamy

 na stronie internetowej Parafii

 Podwy窺zenia Krzy瘸 安i皻ego

w Zdyszewicach.


Adwent

 

    B鏬 w swojej wielkiej mi這軼i do cz這wieka da swego Jednorodzonego Syna, kt鏎y przyszed na 鈍iat by dokona dzie豉 odkupienia ludzi. Jednak t 豉sk ka盥y z nas musi osobi軼ie przyj望. Zadaniem Ko軼io豉 jest przygotowanie ludzi na godne przyj璚ie Chrystusa. Ko軼i馧 czyni to, mi璠zy innymi, poprzez ustanowienie roku liturgicznego. Adwent rozpoczyna nowy rok ko軼ielny. Jest on pe軟ym t瘰knoty oczekiwaniem na Bo瞠 Narodzenie, na przyj軼ie Chrystusa. Adwent to okres oczyszczenia naszych serc i pog喚bienia mi這軼i i wdzi璚zno軼i wzgl璠em Pana Boga i Matki Naj鈍i皻szej.

Wieniec adwentowy

    W niekt鏎ych regionach naszego kraju przyj掖 si zwyczaj 鈍i璚enia wie鎍a adwentowego. Wykonywany on jest z ga陰zek iglastych, ze 鈍ierku lub sosny. Nast瘼nie umieszczone s w nim cztery 鈍iece, kt鏎e przypominaj cztery niedziele adwentowe. 安iece zapalane s podczas wsp鏊nej modlitwy, Adwentowych spotka lub posi趾闚. W pierwszym tygodniu adwentu zapala si jedn 鈍iec, w drugim dwie, w trzecim trzy, a w czwartym wszystkie cztery. Wieniec wyobra瘸 jedno嗆 rodziny, kt鏎a duchowo przygotowuje si na prze篡cie 鈍i徠 Bo瞠go Narodzenia.

安ieca roratnia

    安ieca jest symbolem chrze軼ijanina. Wosk wyobra瘸 cia這, knot - dusz, a p這mie - 鈍iat這 Ducha 安i皻ego p這n帷e w duszy cz這wieka.
安ieca roratnia jest dodatkow 鈍iec, kt鏎 zapalamy podczas Rorat. Jest ona symbolem Naj鈍i皻szej Maryi Panny, kt鏎a niesie ludziom Chrystusa - 安iat這嗆 prawdziw. W ko軼io豉ch umieszcza si j na prezbiterium obok o速arza lub przy o速arzu Matki Bo瞠j. Bia豉 lub niebieska kokarda, kt鏎 jest przepasana roratka m闚i o niepokalanym pocz璚iu Naj鈍i皻szej Maryi Panny. Zielona ga陰zka przypomina proroctwo: "Wyro郾ie r騜d磬a z pnia Jessego, wypu軼i si odro郵 z jego korzeni. I spocznie na niej Duch Pa雟ki..." (Iz 11, 1-2). Ta starotestamentalna przepowiednia m闚i o Maryi, na kt鏎 zst徙i Duch 安i皻y i ukszta速owa w Niej cia這 Jezusa Chrystusa. Jesse by ojcem Dawida, a z tego rodu pochodzi豉 Matka Bo瘸.

Roraty

    W Adwencie Ko軼i馧 czci Maryj poprzez Msz 鈍. zwan Roratami. Nazwa ta pochodzi od pierwszych s堯w pie郾i na wej軼ie: Rorate coeli, desuper... (Niebiosa spu嗆cie ros...). Rosa z nieba wyobra瘸 豉sk, kt鏎 przyni鏀 Zbawiciel. Jak niemo磧iwe jest 篡cie na ziemi bez wody, tak niemo磧iwe jest 篡cie i rozw鎩 duchowy bez 豉ski. Msza 鈍. roratnia odprawiana jest przed 鈍item jako znak, 瞠 na 鈍iecie panowa造 ciemno軼i grzechu, zanim przyszed Chrystus - 安iat這嗆 prawdziwa. Na Roraty niekt鏎zy przychodz ze 鈍iecami, dzieci robi specjalne lampiony, by za鈍ieci je podczas Mszy 鈍. i w璠rowa z tym 鈍iat貫m do dom闚.
Wed逝g podania zwyczaj odprawiania Rorat wprowadzi豉 鈍. Kinga, 穎na Boles豉wa Wstydliwego. Sta造 si one jednym z bardziej ulubionych nabo瞠雟tw Polak闚. Stare kroniki m闚i, 瞠 w Katedrze na Wawelu, a p騧niej w Warszawie przed rozpocz璚iem Mszy 鈍. do o速arza podchodzi kr鏊. Ni鏀 on pi瘯nie ozdobion 鈍iec i umieszcza j na lichtarzu, kt鏎y sta po鈔odku o速arza Matki Bo瞠j. Po nim przynosili 鈍iece przedstawiciele wszystkich stan闚 i zapalaj帷 je m闚ili: "Got闚 jestem na s康 Bo篡". W ten spos鏏 wyra瘸li oni swoj gotowo嗆 i oczekiwanie na przyj軼ie Pana.

 


Uroczysto嗆
Wszystkich 安i皻ych
Wspomnienie Wszystkich
Wiernych Zmar造ch

 

 


Wspomnienie Wszystkich Wiernych Zmar造ch Ko軼i馧 obchodzi 2 listopada i w tradycji polskiej dzie ten jest nazywany Dniem Zadusznym lub inaczej "zaduszkami". To wspomnienie wprowadzi opat benedyktyn闚 w Cluny we Francji, 鈍. Odilon (Odylon). On to w 998 r. zarz康zi modlitwy za dusze wszystkich zmar造ch w dniu 2 listopada. Termin ten i sama idea szybko rozprzestrzeni造 si we Francji, Anglii, Niemczech, Italii. W XIII w. zwyczaj ten w Ko軼iele rzymskim sta si powszechny.

W XV w. wytworzy si u dominikan闚 w Wanencji zwyczaj ofiarowania w dniu 2 listopada trzech Mszy 鈍. przez jednego kap豉na. Papie Benedykt XIV w 1748 r. rozszerzy ten zwyczaj na ca陰 Hiszpani. W 1915 r., podczas I wojny 鈍iatowej, papie Benedykt XV na pro軸 opata - prymasa benedyktyn闚 pozwoli kap豉nom ca貫go Ko軼io豉 odprawi w tym dniu trzy Msze 鈍. Jedn w intencji przyj皻ej od wiernych, drug w intencji wszystkich wiernych zmar造ch, a trzeci w intencji papie瘸. Zwyczaj ten nie jest traktowany jako obowi您ek.

Ko軼i馧 w tym dniu wspomina zmar造ch pokutuj帷ych za grzechy w czy嗆cu. Chodzi wi璚 o kt鏎ych nie mog wej嗆 do nieba, gdy maj pewne d逝gi do sp豉cenia Bo瞠j sprawiedliwo軼i. Prawd o istnieniu czy嗆ca Ko軼i馧 og這si jako dogmat na soborze w Lyonie w 1274 r. i na XXV sesji Soboru Trydenckiego (1545-1563), w osobnym dekrecie o czy嗆cu. Sob鏎 Trydencki orzek prawd, 瞠 duszom w czy嗆cu mo瞠my pomaga. Ca豉 wsp鏊nota Ko軼io豉 przychodzi z pomoc duszom czy嗆cowym zanosz帷 w tym dniu pro軸y przed tron Bo篡. Aby przyj嗆 z pomoc zmar造m pokutuj帷ym w czy嗆cu, 篡j帷y mog w tych dniach uzyska i ofiarowa odpusty zupe軟e.

Nabo瞠雟two do dusz czy嗆cowych by這 i jest bardzo 篡we. 安iadcz o tym uroczy軼ie urz康zane pogrzeby, cz瘰to zamawiane Msze 鈍. w intencji zmar造ch, w Ko軼iele rzymskim powszechne s Msze 鈍. gregoria雟kie (30 Mszy 鈍. po kolei przez 30 dni). W Polsce istnieje nawet zgromadzenie Si鏀tr Wspomo篡cielek Dusz Czy嗆cowych, za這穎ne przez b這gos豉wionego o. Honorata Ko幟i雟kiego - kapucyna.


 

 

Uroczysto嗆
Wszystkich 安i皻ych

 


1 listopada Ko軼i馧 katolicki obchodzi uroczysto嗆 Wszystkich 安i皻ych. Dzie ten kojarzy si dla wielu ze zniczem, z grobem bliskich os鏏, z cmentarzem, dla innych z wi您ank kwiat闚, jeszcze dla innych z modlitw i pami璚i o tych, kt鏎zy wyprzedzili nas w drodze do wieczno軼i. Nie mniej jednak w tym dniu udajemy si z ca造mi rodzinami na cmentarz i nawiedzamy groby naszych bliskich, przyjaci馧, rodzic闚, krewnych, znajomych, stawiaj帷 kwiaty, zapalaj帷 ten "p這myk nadziei", wierz帷, 瞠 ju ciesz si oni chwa陰 w domu Ojca Niebieskiego. Ko軼i馧 w tym dniu oddaje cze嗆 tym wszystkim, kt鏎zy ju weszli do chwa造 niebieskiej, a wiernym pielgrzymuj帷ym jeszcze na ziemi wskazuje drog, kt鏎a ma zaprowadzi ich do 鈍i皻o軼i. Przypomina nam r闚nie prawd o naszej wsp鏊nocie ze 安i皻ymi, kt鏎zy otaczaj nas opiek.
W pocz徠kach chrze軼ija雟twa, w obawie przed ba逕ochwalstwem, nie oddawano czci nikomu ze stworze, ani ludziom, ani anio這m. Oddawano cze嗆 jedynie Bogu w Tr鎩cy 安i皻ej Jedynemu. W Nowym Testamencie zauwa瘸my pochwa喚 jak sam Pan Jezus daje 鈍. Janowi Chrzcicielowi, cze嗆 z jak wyra瘸 si 鈍. Pawe w listach do Rzymian i Hebrajczyk闚 o Abrahamie i Melchizedeku.

Najpierw przedmiotem kultu sta豉 si Naj鈍i皻sza Maryja Panna, jako Matka Syna Bo瞠go. Zacz皻o wznosi ko軼io造 ku Jej czci, Ko軼i馧 zacz掖 ustanawia 鈍i皻a i uk豉da modlitwy oraz pie郾i o Matce Bo瞠j. W tym samym czasie zauwa瘸my te kult 鈍. Micha豉 Archanio豉. Krwawe prze郵adowania Ko軼io豉 w I w. rozbudzi造 tak瞠 kult m璚zennik闚. Dzie ich zgonu uwa瘸no za dzie ich narodzin dla nieba. Dlatego ju od V w. kult prywatny przerodzi si w urz璠owy, powszechny. 13 maja 608 r. papie Bonifacy IV, rzymsk 鈍i徠ynie poga雟k, ku czci zw豉szcza nieznanych b鏀tw (Panteon), po鈍i璚i Matce Bo瞠j i 鈍i皻ym m璚zennikom. W VIII w. papie Grzegorz III w ko軼iele 鈍. Piotra otworzy kaplic po鈍i璚on Wszystkim 安i皻ym, nie tylko m璚zennikom. W Anglii pojawi這 si 鈍i皻o Wszystkich 安i皻ych w po這wie VIII w. obchodzone 1 listopada. 安i皻o poprzedzone by這 wigili, a od XV w. otrzyma這 tak瞠 oktaw. Reforma z 1955 r. usun窸a wigili i oktaw. Natomiast papie Jan XI w 935 r. ustanowi osobne 鈍i皻o ku czci Wszystkich 安i皻ych, wyznaczaj帷 je na dzie 1 listopada. Tak wi璚 uroczysto嗆 Wszystkich 安i皻ych ma ju ponad tysi帷letni tradycj i przypomina nam przede wszystkim tych 安i皻ych Pa雟kich "z ka盥ego narodu i wszystkich pokole, lud闚 i j瞛yk闚" (por. Ap 7, 9), kt鏎zy nie maj swoich osobnych wspomnie w roku liturgicznym. W ci庵u wiek闚 Ko軼i馧 ubogaci kult 鈍i皻ych. Stawia im pos庵i, malowa ich obrazy, budowa ku ich czci 鈍i徠ynie (np. ko軼i馧 Si鏀tr Benedyktynek pod wezwaniem Wszystkich 安i皻ych w Drohiczynie) i o速arze, u這篡 szereg modlitw i pie郾i religijnych ku ich czci, jak te u這篡 teksty liturgiczne do Mszy 鈍. i kap豉雟kich pacierzy - Liturgii Godzin.

Kult 安i皻ych pomna瘸 cze嗆 Pana Boga. 安i皻ych Pa雟kich czcimy ze wzgl璠u na Pana Boga, kt鏎ego oni "reprezentuj". Tak wi璚 nie bezpo鈔ednio, lecz po鈔ednio przez nich kierujemy kult ku Panu Bogu. Ko軼i馧 oddaje cze嗆 鈍i皻ym w r騜nym stopniu. I tak na pierwszym miejscu stawia Naj鈍i皻sz Maryj Pann, nast瘼nie 鈍i皻ych: J霩efa i Jana Chrzciciela, dalej Aposto堯w, w鈔鏚 kt鏎ych 安i璚i Piotr i Pawe maj uprzywilejowane miejsce. Najwi璚ej jest 鈍i皻ych lokalnych, kt鏎zy odbieraj szczeg鏊n cze嗆: w zakonie, w narodzie, w pa雟twie czy w diecezji, gdzie si ws豉wili m璚ze雟twem za wiar lub niezwyk陰 cnot
.
 

 


Ksi康z Pra豉t Adam Myszkowski
Nie 篡je.
Wieczny odpoczynek racz mu da Panie,
a 鈍iat這嗆 wiekuista niechaj mu 鈍ieci.
AMEN



Pom鏚lmy si

 w intencji zdrowia dla naszego Ksi璠za Dziekana Adama.

 

 

Rozwa瘸nia na

 II niedziel Wielkiego Postu.

 

 

Rozwa瘸nia na

 I niedziel Wielkiego Postu.

 

Biskup

 Henryk Tomasik

przechodzi na emerytur.

Biskup

Marek Solarczyk

 nowym Biskupem Radomskim.