Serdecznie witamy na stronie internetowej
Parafii Mi³osierdzia Bo¿ego
w Che³stach.
Adwent
Bóg w swojej wielkiej mi³o¶ci do cz³owieka da³ swego Jednorodzonego Syna, który przyszed³ na ¶wiat by dokonaæ dzie³a odkupienia ludzi. Jednak tê ³askê ka¿dy z nas musi osobi¶cie przyj±æ. Zadaniem Ko¶cio³a jest przygotowanie ludzi na godne przyjêcie Chrystusa. Ko¶ció³ czyni to, miêdzy innymi, poprzez ustanowienie roku liturgicznego. Adwent rozpoczyna nowy rok ko¶cielny. Jest on pe³nym têsknoty oczekiwaniem na Bo¿e Narodzenie, na przyj¶cie Chrystusa. Adwent to okres oczyszczenia naszych serc i pog³êbienia mi³o¶ci i wdziêczno¶ci wzglêdem Pana Boga i Matki Naj¶wiêtszej.
Wieniec adwentowy
W niektórych regionach naszego kraju przyj±³ siê zwyczaj ¶wiêcenia wieñca adwentowego. Wykonywany on jest z ga³±zek iglastych, ze ¶wierku lub sosny. Nastêpnie umieszczone s± w nim cztery ¶wiece, które przypominaj± cztery niedziele adwentowe. ¦wiece zapalane s± podczas wspólnej modlitwy, Adwentowych spotkañ lub posi³ków. W pierwszym tygodniu adwentu zapala siê jedn± ¶wiecê, w drugim dwie, w trzecim trzy, a w czwartym wszystkie cztery. Wieniec wyobra¿a jedno¶æ rodziny, która duchowo przygotowuje siê na prze¿ycie ¶wi±t Bo¿ego Narodzenia.
¦wieca roratnia
¦wieca jest symbolem chrze¶cijanina. Wosk wyobra¿a cia³o,
knot - duszê, a p³omieñ - ¶wiat³o Ducha ¦wiêtego p³on±ce w duszy cz³owieka.
¦wieca roratnia jest dodatkow± ¶wiec±, któr± zapalamy podczas Rorat. Jest ona
symbolem Naj¶wiêtszej Maryi Panny, która niesie ludziom Chrystusa - ¦wiat³o¶æ
prawdziw±. W ko¶cio³ach umieszcza siê j± na prezbiterium obok o³tarza lub przy
o³tarzu Matki Bo¿ej. Bia³a lub niebieska kokarda, któr± jest przepasana roratka
mówi o niepokalanym poczêciu Naj¶wiêtszej Maryi Panny. Zielona ga³±zka
przypomina proroctwo: "Wyro¶nie ró¿d¿ka z pnia Jessego, wypu¶ci siê odro¶l z
jego korzeni. I spocznie na niej Duch Pañski..." (Iz 11, 1-2). Ta
starotestamentalna przepowiednia mówi o Maryi, na któr± zst±pi³ Duch ¦wiêty i
ukszta³towa³ w Niej cia³o Jezusa Chrystusa. Jesse by³ ojcem Dawida, a z tego
rodu pochodzi³a Matka Bo¿a.
Roraty
W Adwencie Ko¶ció³ czci Maryjê poprzez Mszê ¶w. zwan± Roratami. Nazwa ta
pochodzi od pierwszych s³ów pie¶ni na wej¶cie: Rorate coeli, desuper...
(Niebiosa spu¶æcie rosê...). Rosa z nieba wyobra¿a ³askê, któr± przyniós³
Zbawiciel. Jak niemo¿liwe jest ¿ycie na ziemi bez wody, tak niemo¿liwe jest
¿ycie i rozwój duchowy bez ³aski. Msza ¶w. roratnia odprawiana jest przed ¶witem
jako znak, ¿e na ¶wiecie panowa³y ciemno¶ci grzechu, zanim przyszed³ Chrystus -
¦wiat³o¶æ prawdziwa. Na Roraty niektórzy przychodz± ze ¶wiecami, dzieci robi±
specjalne lampiony, by za¶wieciæ je podczas Mszy ¶w. i wêdrowaæ z tym ¶wiat³em
do domów.
Wed³ug podania zwyczaj odprawiania Rorat wprowadzi³a ¶w. Kinga, ¿ona Boles³awa
Wstydliwego. Sta³y siê one jednym z bardziej ulubionych nabo¿eñstw Polaków.
Stare kroniki mówi±, ¿e w Katedrze na Wawelu, a pó¼niej w Warszawie przed
rozpoczêciem Mszy ¶w. do o³tarza podchodzi³ król. Niós³ on piêknie ozdobion±
¶wiecê i umieszcza³ j± na lichtarzu, który sta³ po¶rodku o³tarza Matki Bo¿ej. Po
nim przynosili ¶wiece przedstawiciele wszystkich stanów i zapalaj±c je mówili:
"Gotów jestem na s±d Bo¿y". W ten sposób wyra¿ali oni swoj± gotowo¶æ i
oczekiwanie na przyj¶cie Pana.
Uroczysto¶æ
Wszystkich ¦wiêtych
Wspomnienie Wszystkich
Wiernych Zmar³ych
Wspomnienie Wszystkich Wiernych Zmar³ych Ko¶ció³
obchodzi 2 listopada i w tradycji polskiej dzieñ ten
jest nazywany Dniem Zadusznym lub inaczej
"zaduszkami". To wspomnienie wprowadzi³ opat
benedyktynów w Cluny we Francji, ¶w. Odilon (Odylon).
On to w 998 r. zarz±dzi³ modlitwy za dusze
wszystkich zmar³ych w dniu 2 listopada. Termin ten i
sama idea szybko rozprzestrzeni³y siê we Francji,
Anglii, Niemczech, Italii. W XIII w. zwyczaj ten w
Ko¶ciele rzymskim sta³ siê powszechny.
W XV w. wytworzy³ siê u dominikanów w Wanencji
zwyczaj ofiarowania w dniu 2 listopada trzech Mszy
¶w. przez jednego kap³ana. Papie¿ Benedykt XIV w
1748 r. rozszerzy³ ten zwyczaj na ca³± Hiszpaniê. W
1915 r., podczas I wojny ¶wiatowej, papie¿ Benedykt
XV na pro¶bê opata - prymasa benedyktynów pozwoli³
kap³anom ca³ego Ko¶cio³a odprawiæ w tym dniu trzy
Msze ¶w. Jedn± w intencji przyjêtej od wiernych,
drug± w intencji wszystkich wiernych zmar³ych, a
trzeci± w intencji papie¿a. Zwyczaj ten nie jest
traktowany jako obowi±zek.
Ko¶ció³ w tym dniu wspomina zmar³ych pokutuj±cych za
grzechy w czy¶æcu. Chodzi wiêc o których nie mog±
wej¶æ do nieba, gdy¿ maj± pewne d³ugi do sp³acenia
Bo¿ej sprawiedliwo¶ci. Prawdê o istnieniu czy¶æca
Ko¶ció³ og³osi³ jako dogmat na soborze w Lyonie w
1274 r. i na XXV sesji Soboru Trydenckiego
(1545-1563), w osobnym dekrecie o czy¶æcu. Sobór
Trydencki orzek³ prawdê, ¿e duszom w czy¶æcu mo¿emy
pomagaæ. Ca³a wspólnota Ko¶cio³a przychodzi z pomoc±
duszom czy¶æcowym zanosz±c w tym dniu pro¶by przed
tron Bo¿y. Aby przyj¶æ z pomoc± zmar³ym pokutuj±cym
w czy¶æcu, ¿yj±cy mog± w tych dniach uzyskaæ i
ofiarowaæ odpusty zupe³ne.
Nabo¿eñstwo do dusz czy¶æcowych by³o i jest bardzo
¿ywe. ¦wiadcz± o tym uroczy¶cie urz±dzane pogrzeby,
czêsto zamawiane Msze ¶w. w intencji zmar³ych, w
Ko¶ciele rzymskim powszechne s± Msze ¶w.
gregoriañskie (30 Mszy ¶w. po kolei przez 30 dni). W
Polsce istnieje nawet zgromadzenie Sióstr
Wspomo¿ycielek Dusz Czy¶æcowych, za³o¿one przez
b³ogos³awionego o. Honorata Ko¼miñskiego - kapucyna.
Uroczysto¶æ
Wszystkich ¦wiêtych
1 listopada Ko¶ció³ katolicki obchodzi uroczysto¶æ
Wszystkich ¦wiêtych. Dzieñ ten kojarzy siê dla wielu
ze zniczem, z grobem bliskich osób, z cmentarzem,
dla innych z wi±zank± kwiatów, jeszcze dla innych z
modlitw± i pamiêci± o tych, którzy wyprzedzili nas w
drodze do wieczno¶ci. Nie mniej jednak w tym dniu
udajemy siê z ca³ymi rodzinami na cmentarz i
nawiedzamy groby naszych bliskich, przyjació³,
rodziców, krewnych, znajomych, stawiaj±c kwiaty,
zapalaj±c ten "p³omyk nadziei", wierz±c, ¿e ju¿
ciesz± siê oni chwa³± w domu Ojca Niebieskiego.
Ko¶ció³ w tym dniu oddaje cze¶æ tym wszystkim,
którzy ju¿ weszli do chwa³y niebieskiej, a wiernym
pielgrzymuj±cym jeszcze na ziemi wskazuje drogê,
która ma zaprowadziæ ich do ¶wiêto¶ci. Przypomina
nam równie¿ prawdê o naszej wspólnocie ze ¦wiêtymi,
którzy otaczaj± nas opiek±.
W pocz±tkach chrze¶cijañstwa, w obawie przed
ba³wochwalstwem, nie oddawano czci nikomu ze
stworzeñ, ani ludziom, ani anio³om. Oddawano cze¶æ
jedynie Bogu w Trójcy ¦wiêtej Jedynemu. W Nowym
Testamencie zauwa¿amy pochwa³ê jak± sam Pan Jezus
daje ¶w. Janowi Chrzcicielowi, cze¶æ z jak± wyra¿a
siê ¶w. Pawe³ w listach do Rzymian i Hebrajczyków o
Abrahamie i Melchizedeku.
Najpierw przedmiotem kultu sta³a siê Naj¶wiêtsza
Maryja Panna, jako Matka Syna Bo¿ego. Zaczêto
wznosiæ ko¶cio³y ku Jej czci, Ko¶ció³ zacz±³
ustanawiaæ ¶wiêta i uk³ada³ modlitwy oraz pie¶ni o
Matce Bo¿ej. W tym samym czasie zauwa¿amy te¿ kult
¶w. Micha³a Archanio³a. Krwawe prze¶ladowania
Ko¶cio³a w I w. rozbudzi³y tak¿e kult mêczenników.
Dzieñ ich zgonu uwa¿ano za dzieñ ich narodzin dla
nieba. Dlatego ju¿ od V w. kult prywatny przerodzi³
siê w urzêdowy, powszechny. 13 maja 608 r. papie¿
Bonifacy IV, rzymsk± ¶wi±tynie pogañsk±, ku czci
zw³aszcza nieznanych bóstw (Panteon), po¶wiêci³
Matce Bo¿ej i ¶wiêtym mêczennikom. W VIII w. papie¿
Grzegorz III w ko¶ciele ¶w. Piotra otworzy³ kaplicê
po¶wiêcon± Wszystkim ¦wiêtym, nie tylko mêczennikom.
W Anglii pojawi³o siê ¶wiêto Wszystkich ¦wiêtych w
po³owie VIII w. obchodzone 1 listopada. ¦wiêto
poprzedzone by³o wigili±, a od XV w. otrzyma³o tak¿e
oktawê. Reforma z 1955 r. usunê³a wigiliê i oktawê.
Natomiast papie¿ Jan XI w 935 r. ustanowi³ osobne
¶wiêto ku czci Wszystkich ¦wiêtych, wyznaczaj±c je
na dzieñ 1 listopada. Tak wiêc uroczysto¶æ
Wszystkich ¦wiêtych ma ju¿ ponad tysi±cletni±
tradycjê i przypomina nam przede wszystkim tych
¦wiêtych Pañskich "z ka¿dego narodu i wszystkich
pokoleñ, ludów i jêzyków" (por. Ap 7, 9), którzy nie
maj± swoich osobnych wspomnieñ w roku liturgicznym.
W ci±gu wieków Ko¶ció³ ubogaci³ kult ¶wiêtych.
Stawia³ im pos±gi, malowa³ ich obrazy, budowa³ ku
ich czci ¶wi±tynie (np. ko¶ció³ Sióstr Benedyktynek
pod wezwaniem Wszystkich ¦wiêtych w Drohiczynie) i
o³tarze, u³o¿y³ szereg modlitw i pie¶ni religijnych
ku ich czci, jak te¿ u³o¿y³ teksty liturgiczne do
Mszy ¶w. i kap³añskich pacierzy - Liturgii Godzin.
Kult ¦wiêtych pomna¿a cze¶æ Pana Boga. ¦wiêtych
Pañskich czcimy ze wzglêdu na Pana Boga, którego oni
"reprezentuj±". Tak wiêc nie bezpo¶rednio, lecz
po¶rednio przez nich kierujemy kult ku Panu Bogu.
Ko¶ció³ oddaje cze¶æ ¶wiêtym w ró¿nym stopniu. I tak
na pierwszym miejscu stawia Naj¶wiêtsz± Maryjê
Pannê, nastêpnie ¶wiêtych: Józefa i Jana
Chrzciciela, dalej Aposto³ów, w¶ród których ¦wiêci
Piotr i Pawe³ maj± uprzywilejowane miejsce.
Najwiêcej jest ¶wiêtych lokalnych, którzy odbieraj±
szczególn± cze¶æ: w zakonie, w narodzie, w pañstwie
czy w diecezji, gdzie siê ws³awili mêczeñstwem za
wiarê lub niezwyk³± cnot±.
Ksi±dz
Pra³at Adam Myszkowski
Nie
¿yje.
Wieczny odpoczynek racz mu daæ
Panie,
a ¶wiat³o¶æ wiekuista niechaj mu ¶wieci.
AMEN
Pomódlmy siê
w intencji zdrowia dla naszego Ksiêdza Dziekana Adama.
Rozwa¿ania na
II niedzielê Wielkiego Postu.
Rozwa¿ania na
I niedzielê Wielkiego Postu.
Biskup
Henryk Tomasik
przechodzi na emeryturê.
Biskup
Marek Solarczyk
nowym Biskupem Radomskim.